fredag 22. mai 2009

Trappegangen - et kapittel i husets historie

Da vi kjøpte huset i 1997 var vi relativt unge, nybakte foreldre, og hadde dårlig råd. Vi måtte derfor flytte rett inn i et hus som "hadde potensiale". Heldigvis, får man si: at vi har kreative gener både min mann og jeg: Jeg planlegger og tegner - min mann utfører på kommando (stort sett)!!! Jeg er heldig sånn! Her er et av husets mange prosjekter som jeg er fornøyd med. Trappegangen fikk tømmerpanel, trapp og gelender ble malt lyst. Romvirkningen ble enorm i forhold til hvordan den gamle gulnede lakkerte trappa var tidligere. Da vi flyttet inn var disse veggene kledd med glassfiberstrie, og malt sjøgrønn-turkist! Vi malte det om til vinrødt - siden fransk grå før denne etterlengtede, siste oppussingen (utført i 2007).

Trappa ble slipt først litt i overflaten før den ble malt med heftgrunn.


Her er handy-mannen min oppe i gardintrappen og spikrer tømmerpanelet med luftverktøy. Det er kjapt og enkelt - verktøy er halve jobben, påstår han!

Her er trappegangen også malt i en lys beige farge. Trappen har fått en lys gråhvit farge. Det er brukt Oxan gulvmaling fra Jotun. Da jeg malte trappa jaget jeg mann og barn til sengs tidlig, tok med meg dyna ned i stua, for så å starte malingen fra toppen og ned: altså sov jeg på sofaen den natten.



Et reiseminne fra en tur i Frankrike: avisen Le Monde (tilfeldigvis kjøpt på bursdagen til min mann året før vi ble kjærester!) - ble rammet inn med sølvrammer fra Ikea, og henger nå på veggen i trappen.




2 kommentarer:

  1. Så fantastisk å ha akkurat den utgaven av avisen i glass og ramme...
    Dere var altså "meant to be"!
    Hvorfor har du skiftet navn?
    Nå er det denne bloggen som gjelder, ikke sant?
    Kjekt å følge med deg, liker historien til huset, jeg vet du...og gøy å se arbeid som pågår.
    Klem fra M!!

    SvarSlett
  2. Til M og dere andre:
    Jeg kommer til å forsette å skrive på The Créme House samtidig med denne bloggen. Det jeg skal er å separere innholdet. Følg med, så skjønner dere etterhvert hvordan det blir! Ha en fin dag i hus og hage hvorenn du bor! Klem fra Gro

    SvarSlett